Журнал

для виробників та споживачів тари і упаковки

Асоціація

пакувальників
україни

b2b

пошуковий портал
тари і упаковки

Сталий розвиток у виробництві пакетів

Д.А. Легейда

04.10.2024

 

Мінімізація ресурсів, боротьба зі зміною клімату, відновлювані джерела енергії – це не лише глобальні питання, але й актуальні щоденні практики споживання та виробничих процесів. У медіа часто можна побачити шокуючі зображення полімерних відходів у довкіллі. Однак варто пам’ятати, що полімерні вироби відіграють вагому роль у житті людства на планеті, тобто мають не лише негативне значення. Наприклад, саме полімерна упаковка захищає продукти від псування, що зменшує кількість харчових відходів і, відповідно, скорочує викиди CO2. Тому не можна станом на зараз повністю заборонити полімерні вироби завдяки їх унікальним властивостям. У таких сферах, як медицина, харчова промисловість та електроніка, полімерні матеріали забезпечують виробам герметичність, захист від забруднень і довговічність, що наразі повною мірою не може бути досягнуто іншими матеріалами. Однак там, де полімери можна замінити на екологічніші матеріали, як-от папір, без шкоди для функціональності та якості виробів, слід докласти зусиль, щоб здійснити цей перехід раціонально та ефективно.

 

Паперові пакети – новий тренд 2023 року
Сьогодні паперові пакети стають не просто необхідністю, а справжнім трендом. У 2023 р. споживачі в Європі здійснювали в середньому 2,1 продуктової поїздки за тиждень, з яких приблизно 1,3 припадало на супермаркети. Під час таких закупівель більшість споживачів використовують пакети – паперові або полімерні. Це не стосується лише магазинів-складів, де для транспортування товарів зазвичай використовують гофровані коробки або контейнери.

 

За даними досліджень, споживачі використовують пакети в середньому під час 1,7 поїздки за тиждень. Навіть маючи популярні багаторазові шопери, 40 % споживачів часто забувають їх удома, що змушує їх обирати нові поліетиленові чи паперові пакети [1].

 

Декілька фактів про споживчі звички:
• 49 % людей надають перевагу багаторазовим шоперам, але 41 % зазвичай використовують одноразові поліетиленові пакети (відсоток залежить від того, як на законодавчому рівні в тій чи іншій країні врегульовано питання заборони полімерних пакетів);
• 10 % споживачів віддають перевагу одноразовим паперовим пакетам, і приблизно 8 % постійно їх використовують (із 2020 р. простежується тенденція до зростання) [1];
• згідно з дослідженням, проведеним Two Sides Europe у 2023 р., 64 % європейських споживачів, які надають перевагу паперовим пакетам, роблять це через їх екологічні характеристики, зокрема можливість їх переробити або компостувати. Це свідчить про зростання екологічної свідомості серед споживачів та стабільний попит на паперові пакети в Європі.

 

Використання паперових пакетів підвищує лояльність до бренду. Не лише супермаркети, але й автозаправні станції та ресторани швидкого харчування поступово переходять на біорозкладні пакувальні рішення, використовуючи паперові пакети. Це відбувається або через урядові заборони на використання полімерних виробів, або завдяки власній ініціативі компаній, що прагнуть завоювати довіру клієнтів. Паперові пакети популярні також завдяки їх зручності, привабливості та здатності тривалий час зберігати форму та вміст.

 

Можна виділити шість ключових трендів в Україні, які підтверджують невідворотність заміни полімерних матеріалів у пакуванні:
1. Зростання екологічної свідомості споживачів. Споживачі прагнуть зменшити свій вплив на довкілля, і відмова від полімерних матеріалів на користь екологічніших альтернатив, таких як папір або біорозкладні матеріали, є ключовою частиною цього тренду.
2. Попит на біорозкладні та переробні матеріали. Споживачі активно шукають продукти, упаковані в матеріали, що піддаються біорозкладанню або можуть бути повністю перероблені.
3. Відмова від одноразових полімерних виробів. Споживачі схильні обирати продукти, упаковані в матеріали, які відповідають нормам, законам та ініціативам, що забороняють використання одноразових полімерних виробів.
4. Перевага екологічним брендам. Споживачі готові платити більше за продукти, які відповідають їхнім екологічним цінностям, що змушує компанії шукати нові рішення в упаковці.
5. Інтерес до інновацій у пакуванні. Споживачі стають більш поінформованими й цікавляться інноваційними підходами, які зменшують використання полімерних матеріалів.
6. Довіра до прозорих компаній. Бренди, які прозоро повідомляють про свої зусилля в напрямі зменшення використання полімерних матеріалів і впровадження екологічно безпечних паковань, мають більше шансів завоювати довіру споживачів і тим самим утримати їхні увагу та лояльність.
Ці тренди вказують на те, що заміна полімерних матеріали на більш стійкі для виготовлення упаковки є не лише вимогою часу, але й потужним інструментом для привертання уваги сучасного споживача. Сучасний бізнес, який прагне до успіху та зростання, повинен у першу чергу орієнтуватися на задоволення потреб своїх клієнтів. І сьогодні екологічні рішення є однією з головних вимог сучасного ринку.

 

 

Переробка відходів упаковки
Незважаючи на зусилля щодо переробки полімерних виробів, статистика показує, що велика їх частка потрапляє на звалища або просто викидається будь-куди (ліси, річки, моря, океани), де вони можуть залишатися на століття. У той же час рівень переробки паперових пакетів значно вищий, що робить їх екологічно безпечнішою альтернативою. Паперові пакети сприймаються як такі, що надходять із поновлюваних джерел (дерев), після використання їх можна переробити або компостувати у відповідному середовищі. Це робить їх вибір привабливим, особливо для фастфудів, де екологічні рішення стають дедалі важливішими.

 

У 2022 р. в Україні було перероблено приблизно 58 % від загальної кількості паперових відходів (рис. 1). Це відповідає середнім європейським стандартам, де показники переробки паперу знаходяться на рівні 70–80 % у багатьох країнах ЄС. Загальний відсоток переробки полімерних відходів в Україні значно нижчий (приблизно 7 %), що також відповідає середньосвітовим показникам, де середній рівень їх переробки становить приблизно 9 %.


 

Раціональний підхід до екологічності передбачає оцінку життєвого циклу пакета від доставки матеріалів до доставки готового продукту в супермаркет. Важливо не лише враховувати кінцевий продукт, але й оцінювати його вплив на довкілля на всіх етапах.

 

Вартість переробки паперових відходів в Україні варіюється залежно від регіону та специфіки виробничого процесу. Зазвичай вона складає € 100–150 за тонну – з урахуванням усіх витрат на збирання, сортування, транспортування та власне переробку (рис. 2). В Європі середня вартість їх переробки становить € 206 за тонну. Вартість переробки полімерних відходів в Україні коливається від € 300 до € 500 за тонну. Це обумовлено складнішою технологією переробки порівняно з папером, а також необхідністю більших витрат на сортування й очищення матеріалу.


 

У Європі вартість переробки полімерних відходів складає € 454 за тонну. Цей показник може змінюватися залежно від типу полімеру, технологій переробки та регіональних особливостей. Різниця у вартості переробки між Україною та Європою відображає різні економічні умови, технологічний рівень та екологічні вимоги, що застосовуються у відповідних регіонах. Вищі витрати в Європі пов’язані із суворішими екологічними стандартами та використанням передових технологій переробки. Це підкреслює важливість інвестицій у модернізацію інфраструктури та впровадження нових технологій для зниження витрат і підвищення ефективності переробки.

 

Сталий розвиток у дії
ТОВ «ПейперБег», як один із найбільших виробників пакетів для ритейлу, фастфуд-ресторанів, закладів to go, прагне досягти максимальної ефективності у виробництві екологічного паковання.

 

Теза про заміну полімерних матеріалів на папір у пакуванні важлива, але не менш важливим є вдосконалення бар’єрних властивостей паперових матеріалів. Одним із ключових напрямів у цій сфері є відмова від використання фторвмісних сполук у жиростійких лаках, що застосовуються в матеріалах для пакування продуктів харчування. Фторвмісні сполуки, які додаються в лаки для паперу з метою створення жиростійкого покриття, мають значний негативний вплив на довкілля. Вони важко розкладаються, що призводить до накопичення в природі та потенційних довгострокових наслідків для екосистем. Відмова від фторвмісних сполук може бути економічно вигідною для компаній, які прагнуть зменшити екологічний слід та підвищити свою репутацію серед споживачів. Крім того, відкриваються нові можливості для виробників у розширенні ринків і залученні нових клієнтів, орієнтованих на стійкий розвиток. Це стало поштовхом для багатьох компаній відмовитися від використання фторвмісних сполук та шукати альтернативні рішення.

 


 

Фахівці ТОВ «ПейперБег» не обмежуються лише зменшенням вмісту полімерів і вдосконаленням бар’єрних властивостей паковання. У компанії реалізується стратегія переходу до циркулярної економіки. У такій парадигмі відходи одного виробництва стають сировиною для іншого, що забезпечує стійкість та мінімізацію відходів на всіх етапах виробництва.

 

Одна з стратегічних цілей компанії – стати вуглецево-нейтральною. Для цього її фахівці мають амбіції, досвід, можливості та ресурси, щоб змінити ситуацію на краще. Наразі компанія вже досягла значних успіхів, зокрема у використанні бар’єрних покриттів та виробництві електроенергії з відновлюваних джерел. У планах – продовжити шукати нові екологічно чисті технології для забезпечення українських і європейських споживачів безпечними та якісними пакетами.

 

Література:
1. State of Grocery Europe 2024: Living with and responding to uncertainty / McKinsey & Company. April 19, 2023. URL: https://www.mckinsey.com/industries/retail/our-insights/state-of-grocery-europe-2023-living-with-and-responding-to-uncertainty