Сталість в упаковці – внесок Монді у кращий світ
О. Корольчук, Mondi CFlex, м. Луцьк
28.07.2021
Світ, у якому ми живемо та працюємо, надто вразливий. За останні півтора століття через розвиток нових технологій та промисловості вплив людини на екологію збільшився в кілька разів. Тепер кожен з нас у десятки разів більше використовує всіх природних ресурсів і в десятки разів більше засмічує повітря, воду та землю, ніж це було на початку минулого століття.
Хоча в житті людства виробництво та використання упаковки займає незначну частку і дає менш ніж 2 % сліду CO2, але розголос про її вплив на довкілля останніми роками доволі потужний. Чи можна обійтися без упаковки? Як зменшити її негативний вплив на навколишнє середовище? Як сталий розвиток упаковки об’єднує екологічні рішення компанії Mondi? Відповіді на ці питання, і не тільки на них, читайте нижче – із практики сталого розвитку пакування продукції компанії Mondi.
Споживач відіграє ключову роль
Упаковка як об’єкт нашої статті об’єднує тих, хто її виробляє, тих, хто виготовляє продукцію, хто її продає та споживає. Через це сталий розвиток упаковки можливий лише тоді, коли всі вони об’єднають свої зусилля і стануть єдиною командою. І ключовою фігурою в цій команді є споживач, бо вся ця продукція виготовляється саме для нього і для задоволення його потреб.
Сьогодні споживач змінює свою поведінку. Перебуваючи під впливом ЗМІ, спостерігаючи акції екологічних організацій та будучи добре поінформованим, споживач вимагає щодо упаковки більш відповідальних рішень, які матимуть мінімальний вплив на навколишнє середовище.
Білий папір Grocer Vision та PwC показують, що в середньому 33 % споживачів готові змінити свою прихильність до бренду продукції, якщо вважають, що її упаковка не відповідає сталому розвитку. Вони вимагають екологічно безпечної упаковки, зменшення викидів CO2, скорочення кількості упаковки, можливості переробки упаковки, зниження її ваги, мінімізації використання води та енергії при виготовленні упаковки (рис. 1).
Рис. 1. Ставлення споживачів до різних факторів сталого розвитку упаковки, % [1]
Споживачі стають більш вимогливими до різних факторів сталого розвитку упаковки. Дослідження FMCG Gurus «Вплив COVID-19 щодо стратегій упаковки в 2020 році»показало, як конкретно відповідають споживачі, стикаючись із упаковкою продуктів, напоїв та товарів, які вони купують (рис. 2).
Рис. 2. Думки споживачів про упаковку, в якій вони купують продукцію [1]
Регуляторні акти щодо сталого розвитку
Відповідаючи на такі вимоги споживачів, законодавці в ЄС та інших країнах фокусують свої зусилля на зменшення, повторне використання та переробку відходів упаковки, рухаючись до більш сталого розвитку суспільства та економіки.
Нещодавно ЄС визначив свою Стратегію щодо відходів на 2018–2020 рр., прийнявши так званий пакет Директив циркулярної економіки. Розширивши підходи до проблем поводження з відходами, ЄС прийняв також Стратегію щодо полімерів, оприлюднивши її як один із пріоритетних напрямів, що означає ефективний шлях для виробів з полімерів, у тому числі упаковки, на всіх стадіях життєвого циклу: дизайн, виробництво, використання та рециклінг.
Ефективність впровадження тих чи інших заходів прямо залежить від інструментів, за допомогою яких це робитиметься. Такими інструментами є директиви. Зокрема, Директива ЄС 2019/904 від 5 червня 2019 р. про зменшення впливу на довкілля деяких виробів із полімерів забороняє в країнах ЄС з 2021 р. виробництво та використання таких виробів: полімерні столові прибори одноразового використання (виделки, ножі, ложки та палички для їжі), одноразові полімерні тарілки, соломинки для напоїв, ватні палички, харчові контейнери і чашки з пінополістиролу.
До того ж Стратегія щодо полімерів вимагає, щоб до 2030 р. вся полімерна упаковка була багаторазовою, перероблялася або компостувалася. Відповідно до європейських Директив, усі країни повинні через своє законодавство організувати та забезпечити реалізацію цих вимог та норм. Загальним принципом їх реалізації є розширена відповідальність виробника, за яким саме виробник відповідає за відходи свого виробництва, і якщо говорити про відходи упаковки, то це виробник, імпортер та продавець продукції в упаковці.
Саме такий підхід дозволив багатьом компаніям світу у своїх планах сталого розвитку до 2030 р. передбачити для своєї продукції повсякденного попиту зменшення (reduce) її ваги й кількості, а також організувати її переробку (recycle) на вторинну сировину, зробити її багаторазовою або передбачити її компостування.
План дій Mondi для стимулювання реальних змін до більш стійкого майбутнього
Mondi має потенціал бути частиною рішення і нещодавно запустила свій план дій MAP2030 щодо сталого розвитку на наступні 10 років, призначений для вирішення глобальних проблем у ланцюжку створення вартості. Зобов’язання групи до 2030 р. зосереджені на впровадженні циркулярних технологій під контролем уповноважених фахівців, які здійснюють дії щодо покращення клімату.
Група Mondi прагне виробляти інноваційні рішення для упаковки та паперу, які забезпечують циркуляцію матеріалів та запобігання утворенню відходів. Це включає в себе мету зробити 100 % своєї продукції багаторазовою, придатною до переробки або компостування до 2025 р. Орієнтований на клієнтів підхід групи EcoSolutions підтримує їхніх клієнтів у досягненні цілей сталості, задаючи правильний імпульс по ланцюжку створення вартості продукції із самого початку, враховуючи потреби споживачів та зберігаючи довкілля.
Mondi зосереджується на пропонуванні стійких рішень, які передбачають використання паперу, де це можливо, і полімерів, коли це корисно, щоб запропонувати спеціальні рішення, які не перевершують властивості упаковки. Експерти Mondi вивчають вимоги до транспорту, терміну придатності продукції, бар’єрних властивостей, зовнішнього вигляду та зручності упаковки для споживачів, щоб вирішити, який пакувальний матеріал є найкращим та стійким для конкретного продукту.
Така робота потребує співпраці з усіма гравцями вздовж усього ланцюжка створення вартості продукції (рис. 3), а це партнери та клієнти, законодавство та міжнародні зобов’язання, органи сертифікації, неурядові організації, ЗМІ та організації, які навчають споживачів.
Рис. 3. Співпраця є ключовим фактором для розвитку циркулярної економіки
Протягом останніх кількох років компанія Mondi разом із партнерами та замовниками розробила низку рішень для стійкої упаковки. Ці екологічні рішення спрямовані на зменшення впливу відходів упаковки на навколишнє середовище. Вони включають використання упаковки, яка замінює менш стійку упаковку за такими принципами: папір, де це можливо, пластик, коли корисний; використання меншої кількості сировини завдяки стійкому проєктуванню, експлуатаційній ефективності та правильному вибору матеріалів; застосування спеціальних рішень для переробки упаковки.
Так, REWE Group тепер упаковує сири своєї торгової марки органічної продукції Ja! Natürlich з використанням нового запатентованого рішення PerFORMing від Mondi (рис. 4). Воно зменшує використання полімерної компоненти на 70 %, а викиди вуглецю – приблизно на 2/3 порівняно із стандартним рішенням.
Рис. 4. Сири REWE Group у новій упаковці від Mondi
Mondi разом із Tesco розробили та випустили на ринок нову упаковку у вигляді одноразового пакета BarrierPack Recyclable для таблеток для посудомийних машин (рис. 5). Пакет зроблений із мультиматеріалу, що робить його переробним та цінним джерелом для циркулярної економіки.
Рис. 5. Упаковка BarrierPack Recyclable для таблеток для посудомийних машин
Компанія Unilever разом з Mondi розробила упаковку для сухих супів Knorr (рис. 6). Упаковка передбачає використання мономатеріалу з поліпропілену, придатного до переробки, який замінює попередній багатошаровий ламінат. Плівка випускається на заводі Mondi в Туреччині.
Рис. 6. Упаковка для сухих супів Knorr
Mondi разом з німецьким виробником засобів для чищення Werner & Mertz GmbH розробили упаковку StripPouch (рис. 7) для мийного засобу Frosch. Упаковка отримала сертифікат від двох незалежних органів на те, що вона на 100 % придатна до переробки.
Рис. 7. Упаковка StripPouch для мийного засобу бренду Frosch
Література:
1. The Impact of COVID-19 on Packaging Strategies in 2020 //FMCG Gurus. May 2020.