Гнучка полімерна упаковка в Україні: шлях до сталості та інновацій
04.12.2025
Полімерна упаковка та її різновид — гнучка упаковка з полімерних одно- та багатошарових плівок, хоча і є наймолодшими серед інших видів упаковки, але займають одне з провідних місць у пакуванні різної продукції, особливо харчової. Цьому сприяє різноманіття полімерів із різною структурою, можливість їх модифікації різними добавками для отримання пакувальних матеріалів із заздалегідь заданими властивостями та різні способи їх переробки (екструзія, ламінування, зварювання тощо) у вироби, серед яких гнучкі пакувальні матеріали та упаковка.
Метаморфоза полімерної упаковки
Численні дослідження особливостей використання різних видів упаковки на ринках європейських країн, проведені Retail Economics, DS Smith та іншими агенціями, показують, що полиці супермаркетів «стогнуть» від харчової продукції в полімерній упаковці, зокрема з гнучких полімерних плівок. Так, останнє дослідження «Material Change Index», проведене Retail Economics у 25 популярних супермаркетах європейських країн, показало, що більшість харчових продуктів продаються в полімерній упаковці, а п’ятірка країн-лідерів у цьому питанні використовує полімерну упаковку для понад 60 % харчової продукції (рис. 1).

Рис. 1. Кількість харчової продукції, що продається в полімерній упаковці
Разом з тим сьогодні у світі бракує глобальних і локальних систем для управління полімерними відходами, особливо відходами гнучкої полімерної упаковки. Не вистачає не тільки інфраструктури для їх збирання та сортування, але й потужностей для механічної або хімічної переробки. Це призводить до накопичення їх на звалищах, закликів екологічних організацій та ЗМІ до заборони або заміни такої упаковки. Але подібні кроки не завжди мають позитивний результат.
Тут можна послатися на дослідження Rabobank, у якому показано, що заміна полімерної упаковки на упаковку з паперу та картону дуже часто приводить до підвищення споживання енергії, зростання викидів вуглецю та використання додаткових матеріалів, які можуть перешкоджати переробці або біологічному розкладанню упаковки. Така заміна, як це не дивно, може спричинити ряд екологічних ускладнень.
Поточна ситуація на ринку
Ще у 2021 р. виробництво всієї пакувальної продукції у світі у вартісному вимірі перетнуло межу в $ 1 трлн. Із цього величезного обсягу на упаковку з полімерів на різних ринках припадає 40—70 %. У всій Західній Європі 40 % усієї продукції випускають у гнучкій полімерній упаковці, вага якої складає тільки 10 % від ваги всієї упаковки. Якби можна було всю європейську харчову продукцію випускати в гнучкій полімерній упаковці, то Європа за рік економила б до 20 млн т пакувальних матеріалів.
А тепер розглянемо український ринок полімерної упаковки, зокрема з гнучких полімерних плівок. Стабільне щорічне зростання виробництва та використання гнучкої споживчої й групової транспортної упаковки коливається в межах 2,5—6 %. До 2022 р. в групі гнучкої упаковки з одношарових плівок із ПЕ, ПП, ПВХ, багатошарових (3—8 шарів) із різних полімерів, алюмінієвої фольги, паперу в різноманітному поєднанні, оформлених багатоколірним флексографічним, глибоким або цифровим способом друку, в Україні працювало до 100 підприємств різної потужності (рис. 2).

Рис. 2. Основні виробники гнучких полімерних матеріалів та гнучкої упаковки в Україні (до 2022 р.)
Відсутність в Україні структурованої, регулярної та стабільної державної статистики щодо виробництва, експорту та імпорту пакувальних полімерних матеріалів і полімерної упаковки не дає можливості отримати реальну картину. Більшість такої інформації надходить від різних маркетингових агенцій і фахівців, які використовують власні методики її розробки й аналізу. Узагальнюючи ці дані, можна встановити, що до 2022 р. в Україні використовували 2300—2400 тис. т усіх видів упаковки. Полімерна споживча та транспортна упаковка складала 21 % (460—500 тис. т), серед якої 185—200 тис. т — гнучкі полімерні плівки.
Війна, втрата частини території, окупація й міграція населення за кордон негативно вплинули на ринки упаковки. До того ж, за даними маркетингової агенції KANTAR, у 2023 р. в порівнянні з 2021 р. кількість українців, які почали купувати дешевші аналоги продуктів, зросла втричі: з 11 до 29 %. Майже на 50 % збільшилася кількість респондентів, які зменшили обсяг та асортимент своїх закупівель. Зросла з 21 до 30 % кількість споживачів, які почали купувати продукцію в дисконтерах. Така ситуація вплинула на ринок упаковки.
Український пакувальний ринок завжди зберігав високу залежність від імпорту сировини, особливо полімерів. Ключовим наслідком війни стало негайне припинення співпраці з країнами-агресорами росією та білоруссю, які раніше постачали до 15 % сировини для полімерної упаковки для харчових продуктів. Це зумовило швидкий перерозподіл джерел імпорту.
Згідно з оцінкою деяких українських маркетингових агенцій, падіння ринку полімерної упаковки з початком війни не було таким нищівним, як в альтернативних матеріалів, а відновлення його відбувається швидше. Можна очікувати, що у 2025 р. обсяги використання полімерної упаковки практично відновляться.
Цьому сприяє стан та рівень відновлення виробництва харчових продуктів. На сьогодні, за даними Державної служби статистики України та за оцінкою маркетингової агенції Pro-Consulting, найкращу динаміку такого відновлення (від +10 до +20 % до 2024 р.) показують національні виробники м’яса та м’ясних продуктів, молочної й кондитерської продукції та деяких інших видів харчових продуктів.
Тренди, інновації та прогнози
Після затвердження Регламенту (ЄС) 2025/40 (PPWR) про упаковку та відходи упаковки розвиток пакувальної індустрії європейських країн буде проходити відповідно до його мети, цілей, норм і вимог, які охоплюють увесь життєвий цикл упаковки: від розробки дизайну й виробництва до роздільного збирання та рециклінгу відходів. Основні з них передбачають зменшення ваги й кількості надмірної упаковки, використання її повторно, обмеження окремих форматів упаковки, переробку відходів упаковки у вторинну сировину, яка, у свою чергу, має використовуватися у виробництві нової.
Для українських виробників упаковки PPWR має подвійне значення. По-перше, відповідно до Угоди про асоціацію, наша держава зобов’язана адаптувати національне законодавство до європейських норм, тому всі вимоги PPWR — наша реальність у вже недалекому майбутньому. По-друге, виробники упаковки, які експортують продукцію в ЄС, уже сьогодні повинні адаптувати її до нових норм, інакше просто втратять цей ринок.
Однією з ключових вимог Регламенту PPWR є перехід на упаковку з максимально однорідного матеріалу — так звані монополімерні структури. В цьому напрямі активно працюють відомі на європейському ринку українські виробники монополімерних плівок та упаковки з них: «ТАС ЕВОТЕК», «АРІС», «АВЕНТИН», «ГУАЛАПАК УКРАЇНА» та інші. На відміну від традиційних багатошарових плівок, які поєднують різні полімери, алюмінієву фольгу та клеї, монополімерна упаковка складається з полімеру одного типу, що значно спрощує процес її сортування та механічної переробки. Це дозволяє отримувати якісну вторинну сировину для виробництва нової упаковки, знижує екологічний слід та відповідає принципам циркулярної економіки. Для українських виробників, орієнтованих на експорт до ЄС, впровадження таких технологій стає не просто конкурентною перевагою, а необхідною умовою збереження позицій на європейському ринку.
Прогнозується, що основні тренди розвитку пакувального ринку будуть формуватися на основі мети, цілей, норм і вимог PPWR. Їх реалізацію передбачають здійснити на основі моделі розширеної відповідальності виробника — ключового принципу галузі управління відходами в ЄС. Розглянемо основні їх напрями.
Мінімізація гнучкої упаковки передбачає нові підходи в розробці структури та дизайну упаковки з особливою увагою до структури полімерних плівок. До того ж відходи гнучкої упаковки саме з багатошарових плівок важко, а іноді просто неможливо відсортувати та переробити. Одним із підходів для вирішення цієї проблеми є оптимізація конструкції й розмірів самої упаковки, товщини плівок, перехід на плівки (в тому числі й багатошарові) з одного полімеру. Так, компанія Overdime Exports (Pvt) Ltd із Шрі-Ланки виготовляє упаковку для тунця з ламінату, в якому спеціальний орієнтований ПЕ (25 мкм) ламінований плівкою звичайного ПЕ (60 мкм) (рис. 3а). Така упаковка зберігає рибну продукцію від псування. При цьому використовується на 9 % менше полімерного матеріалу в порівнянні зі звичайною упаковкою, завдяки чому знижуються витрати та вплив на довкілля.

Рис. 3. Інноваційна упаковка з гнучких полімерних плівок
верхній ряд, зліва направо: Упаковка для тунця, Пакет для сухого корму для котів, Моно-ПЕТФ для баранини
нижній ряд, зліва направо: Пакет «Фунт Кави», Біорозкладний пакет для сипких продуктів, Упаковка для кави
Інший приклад — пакет для сухого корму для котів компанії «ГУАЛАПАК УКРАЇНА» із мономатеріалу, придатний до переробки в потоці (рис. 3б). Багатошарова структура матеріалу гарантує високу бар’єрність, надійно захищаючи корм від вологи, кисню та світла.
Зменшення навантаження на довкілля для упаковки з гнучких плівок сьогодні є магістральним трендом її сталого розвитку. Компанії SEE і JBS з Австралії та Нової Зеландії розробили упаковку Darfresh із моно-ПЕТФ для свіжої баранини (рис. 3в), яка замінила упаковку з ПЕТФ/ПЕ, не придатну до переробки. Як результат, вакуумна упаковка Darfresh не тільки подовжує термін придатності свіжої баранини з 12 до 18 днів, але й переробляється після використання, демонструючи покращення екологічних та економічних показників.
Розробка гнучкої упаковки з монополімерів привела до використання у їх виготовленні технології MDO (Machine Direction Orientation). Відповідно до неї, екструзія плівки проводиться за відносно низької температури з наступним розтягуванням її в машинному напрямі. Це дає можливість отримувати міцні, еластичні, економічні та екологічні плівки, які мають необхідні бар’єрні властивості, надійно захищають продукцію від псування, а відходи упаковки з них переробляються.
Прикладом успішного впровадження технології MDO в Україні є харківська компанія «АРІС», яка першою в Україні запровадила серійне виготовлення упаковки з МDO-плівок для продуктів з особливими вимогами до бар’єрних властивостей: побутової хімії, соусів із високою кислотністю, спецій. «АРІС» є одним із лідерів виробництва гнучкої упаковки з мономатеріалів. Перехід на монополімерні структури дав змогу компанії створювати упаковку, яка повністю придатна до переробки та зберігає при цьому необхідні захисні функції. Один із таких прикладів — пакет із плоским дном «Фунт Кави» (рис. 3г), розроблений для відомого українського обсмажувальника з Дніпра. Така упаковка не лише відповідає європейським вимогам до рециклінгу, але й демонструє, що технологічна складність та екологічність можуть успішно поєднуватися у вітчизняних розробках.
Відомо, що переробка багатошарової бар’єрної плівки ПЕ/EVOH/ПА є неможливою. Компанія Windmöller & Hölscher із Німеччини розробила заміну для цієї плівки, використовуючи спеціальний G-Polymer замість EVOH. Тепер можна відокремити ПЕ від ПА у водному резервуарі під час переробки відходів упаковки з такої плівки та отримати матеріали, які можна повторно використовувати для виробництва плівки.
Ще одним кроком цього магістрального тренду є вдосконалення процесів сортування й переробки відходів гнучкої упаковки. Так, компанія Nextek із Великої Британії розробила технологічний безводний процес COtooCLEAN — «хімічне очищення» полімерних плівок. Високий тиск та підвищена температура переводять CO2 у стан рідини, і в цьому надкритичному стані він діє як розчинник, що забезпечує глибоке очищення плівки від хімічних забруднювачів, фарб, клеїв, етикеток.
Покращення функціональних властивостей гнучкої упаковки передбачає розробку та виробництво полімерних плівок і гнучкої упаковки з них із забезпеченням захисту продукції від псування, інформативності й зручності для споживача, безпечності для здоров’я людини та екологічності без шкоди для довкілля.
Розширити асортимент харчової продукції для пакування в упаковку з гнучких полімерних плівок, підвищити надійність зберігання та подовжити термін її придатності можна завдяки використанню упаковки з модифікованим середовищем. Цю технологію слід застосовувати для пакування таких продуктів, як м’ясо, риба, птиця, морепродукти, сири, свіжі овочі й фрукти.
Використання біополімерів для виробництва плівок для гнучкої упаковки дискутується вже багато років. Українська компанія «АВЕНТИН» розробила біорозкладний пакет (придатний до компостування) для сипких продуктів (рис. 3д). Такий пакет має головну перевагу: збереження довкілля завдяки повному розкладанню матеріалу на СО2, воду й біомасу шляхом мікробного споживання та перетравлювання.
Зручність використання гнучкої упаковки для споживача також стає потужним трендом. Багато видів такої упаковки є стійкими на полицях, а різноманітні закупорювальні засоби, зіп-застібки та просічки для відкривання полегшують користування.
Важливим напрямом є забезпечення упаковки спеціальними елементами від підробки. Київське підприємство «ТАС ЕВОТЕК», один із найбільших у Центральній та Східній Європі виробників гнучких пакувальних матеріалів, понад 20 років забезпечує повний виробничий цикл — від гранул та фарб до готових пакетів. Продукція компанії відповідає екологічним та законодавчим вимогам ринків ЄС та США, експортується до десятків країн. Серед технологічних рішень компанії — співекструзійна ламінація, вакуумна металізація, глибокий та флексографічний друк із стохастичним раструванням. Приклад інноваційного підходу до дизайну — пакет для розчинної кави «Галка Класична» (рис. 3е), у якому використано унікальні елементи захисту бренду, що органічно поєднуються з естетичним оформленням. Захисні елементи (розетки та гільйош) нанесено класичним методом глибокого друку, але за допомогою спеціально підготовленого вала, на якому зображення виконане методом лазерного гравіювання та створює малюнок неперервними плавними лініями з товщиною менш ніж 15 мкм без растрування зображення. Це нагадує водяні знаки на цінних паперах, а за рахунок мікротовщини ліній його майже неможливо відсканувати без втрати якості, а також відтворити без використання спеціального інструменту. Такий тип захисту зрозумілий кінцевому покупцю для верифікації.
На завершення зазначу, що виробникам гнучкої упаковки варто бути сміливішими у своїх зобов’язаннях щодо нових пакувальних матеріалів, переході на інноваційні, екологічно чисті матеріали, які є функціональними, забезпечують необхідний захист продукту, але не завдають шкоди довкіллю після закінчення терміну служби.