ЗЕЛЕНА ЕКОНОМІКА ЄС І «ГРІНВОШИНГ»
10.07.2024
2024 рік є роком заходів зі сталого розвитку для Європейського Союзу, який уже певний час зобов’язується регулювати низку ключових факторів для створення зеленої економіки з погляду практик і моделей розвитку.
Нещодавно в центр уваги потрапив «грінвошинг», тобто практика створення хибного враження про вплив продуктів на довкілля шляхом введення споживачів в оману. Також було вжито низку заходів щодо підприємств із понад 1000 співробітниками та оборотом 450 млн євро, які тепер зобов’язані поєднати належну обачність та моделі управління, щоб пом’якшити свій вплив на стійкий розвиток у його екологічному та соціальному сенсі.
Два заходи наразі знаходяться на різних стадіях формального процесу в європейських інституціях, але підтверджують чіткий напрям, якого Європейський Союз дотримується вже кілька років для отримання структурних результатів у питаннях сталого розвитку, починаючи з економіки та суспільства.
«Грінвошинг»: директива ефективна
Затверджена 28 лютого 2024 року Директива (ЄС) 2024/825 забороняє загальні декларації щодо навколишнього середовища, видані без належної супровідної документації, декларації про нейтральний вплив продуктів на довкілля в разі компенсаційних позовів та використання екологічних марок, не обґрунтованих за схемами сертифікації, затвердженими або встановленими державними органами.
Ціллю, окрім більшого захисту споживачів, є сприяння більшій довговічності продукції через аспекти гарантії та ремонтопридатності, пов’язані з впливом продукції на навколишнє середовище. Згідно з дослідженням Європейської комісії в березні 2022 року під назвою «Розширення можливостей споживачів для екологічного переходу», 86% споживачів бажають більшої прозорості щодо довговічності та загалом реального впливу продукції, яку вони купують. Інформація й прозорість виробників насправді є засобом залучення всіх соціальних та економічних сторін до зеленого переходу, який триває в Європейському Союзі.
Ця концепція була добре пояснена Радою, яка в пресрелізі заявляє: «Директива захищає споживачів від оманливих декларацій, включаючи подвійні декларації щодо компенсації CO₂. Також уточнюється відповідальність спеціалістів щодо інформації (або відсутності інформації) про передчасне старіння, непотрібні оновлення програмного забезпечення або необґрунтоване зобов’язання купувати оригінальні запчастини. Директива, крім того, покращує інформацію, доступну для споживачів, щоб допомогти їм приймати циркулярні та екологічні рішення».
Нові правила корпоративного управління
Впроваджуються нові розробки для належної перевірки підприємств в ЄС і поза ЄС із 1000 співробітниками, обігом понад 450 млн євро або у сфері франчайзингу з обігом понад 80 млн євро, якщо принаймні 22,5 млн отримано за рахунок роялті. Нові заходи, схвалені на цьому першому етапі юридичним відділом за погодженням з європейськими урядами, зосереджені, зокрема, на впливі на людину та довкілля діяльності, що здійснюється компаніями, які повинні підготувати план екологічного переходу відповідно до Паризьких угод, що сприяє обмеженню глобального потепління до 1,5 градуса.
Таким чином, підприємства заохочені пом’якшити негативний вплив своєї діяльності на сфери, які, окрім екологічної, варіюються від прав людини до прав працівників, від дитячої праці до рабства, від втрати біорізноманіття до забруднення. Нові правила, по суті, спонукають компанії залучати весь потік поставок зверху вниз у своїх сферах, залучаючи, таким чином, постачальників, сировину й логістику, з метою розширення ефективних процесів, перетворюючись на засіб соціальних та екологічних інновацій.
Також є новини про санкції в разі недотримання вимог щодо належної обачності. Держави-члени фактично повинні призначити орган, відповідальний за нагляд і моніторинг, наділений повноваженнями, необхідними для накладення санкцій у розмірі до 5% від загального обороту.
Нарешті, Комісія створить Європейську мережу наглядових органів для сприяння співпраці між наглядовими органами окремих держав-членів.
Джерело: Packmedia